De winnaars van 2015

Lees hier het verslag van de spannende battle op 9 april 2015. >> en bekijk de presentaties van de scholen

Prijzen:

VMBO:

1e prijs:
Groenhorst Almere met ‘Duurzame gezonde verbinding’
Met het centrale thema ‘Voedsel’ wil GRoenhorst Almere zijn leerlingen, bewoners en organisaties in Almere Poort bewust maken van de herkomst van voedsel, duurzaam omgaan met voedsel en het maken van gezonde keuzes. Bovendien is ‘Voedsel’ een thema dat mensen met elkaar kan verbinden: een prachtig doel in een nieuw stadsdeel als Almere Poort.

2e prijs:
Melanchton Businessschool Bleiswijk met ‘De zilte tomaat’
Praktijkleren vormt een essentiële rol binnen het concept van MBS Bleiswijk. Het project wil onderzoeken of het mogelijk is om tomaten op ‘zeewater’(zilt water) te telen, en te onderzoeken wat dit met de plant doet.

MBO:

1e prijs:
Citaverde College, vmbo/mbo Heerlen, met ‘Bijen zitten in het DNA van de Citaverde studenten’

Bijen zijn een belangrijke schakel tussen voedsel en een gezonde leefomgeving. Het is een onderschat diertje dat ontzettend belangrijk is voor onze natuur en dagelijkse leven. Door integratie in de steden neemt de bijenpopulatie toe en draagt bij aan een duurzaam toekomstperspectief. Citaverde gaat bijenhotels bouwen, niet alleen op het CITAVERDE College, maar ook op andere scholen. Daarnaast leren de studenten over de functie van bijen in het produceren van voedsel. En uiteraard gaan de leerlingen zelf ook aan de slag en leren ze hoe bijen verzorgd moeten worden en hoe honing geoogst wordt. Er wordt een mini onderneming gestart waar de studenten de honing oogsten, verpakken en verkopen.

2e prijs:

Nordwin College, studentenbedrijf Grow Fresh met ‘Aquaponic voor thuis, kantoor en op school’
Grow Fresh is een jong studenten bedrijf van het Nordwin college met als missie: "helpen in het creëren van een duurzame wereld, voor mens en dier".
Zij hebben een aquaponics systeem ontwikkelt voor in huis, restaurant, kantoor of op school.

In totaal waren er voor de prijsvraag 'Voorop in de Vergroening' 25 kandidaten. Lees meer over de inzendingen op onze Facebookpagina. Alle inzendingen op een rij:

Kandidaten vmbo (* genomineerd):

• Nordwin College Sneek - Smaaklessen op de reuzedag
  • Nordwin College Heerenveen - De beleeftuin
  • Nordwin College -vmbo en mbo locaties - De school die je voedt
  • Nordwin College- vmbo en mbo locaties - Duurzaam dierenverblijf
  • Melanchton Businessschool - Bleiswijk - De zilte tomaat*
  • Wellantcollege - Gorinchem - Wellant kookt werelds
  • Groenhorst - Almere - De duurzame gezonde verbinding *
  • Clusius College - Heerhugowaard -Verduurzamen doe je samen
  • Citaverde College - Horst - De duurzame school
  • AOC Oost -Twello - DuurSaam
  • Lentiz - Maatschappelijke stages
  • Lentiz Maasland - Goede doelenmarkt

Kandidaten mbo (* zijn genomineerd):

• Helicon Opleidingen - MBO Helmond - Nieuw, nu nog beter!
  • Nordwin College - MBO 3&4 - Boerderij van de toekomst
  • Nordwin College - Studentenbedrijf Grow Fresh - Aquaponic voor thuis, kantoor en op school *
  • Nordwin College - MBO 1&2 - Fruittuin Heechterp
  • Nordwin College - vmbo en mbo locaties - De school die je voedt