Groninger Ondernemers Courant 03 juni 2019

Noorderpoort, Alfa College en Terra MBO gaan duurzame Tiny Houses bouwen in Roemenië

Docenten en studenten van Noorderpoort, Alfa College en Terra MBO gaan een vervolg geven aan een leerzaam vrijwilligersproject in Roemenië. Het betreft een uniek project, waarbij in voorgaande jaren een huiswerkverblijf werd gebouwd, maar vanaf volgend jaar gaan ze aan de slag met de bouw van duurzame Tiny Houses, met materiaal van Hempflax, dat niet alleen in Pekela, maar ook in Roemenie een vestiging heeft.

Sinds 2014 heeft het Noorderpoort ism het Alfa College en Terra MBO een prachtig huiswerkverblijf in Tichendael, een armoedig dorpje in Roemenië, kunnen realiseren. Afgelopen jaar is dit beëindigd.

Dit project heeft een aantal unieke elementen in zich gehad: allereerst bestond de groep uit vnl. niveau 1 studenten en deze werden weer aangestuurd door geselecteerde niveau 4 studenten. Daarnaast stond het begrip “Social Inclusion” hierin ook centraal. Kennismaken met andere gewoontes, medemensen en culturen heeft diepe indruk op de studenten gemaakt.