Het Groene Lyceum 07 mei 2023

8 vragen over Het Groene Lyceum op een rij

Het Groene Lyceum bestaat inmiddels ruim 15 jaar. Maar toch krijgen we nog vaak vragen. Lees je mee? Misschien staat jouw vraag ertussen.

Meestgestelde vragen op een rij

Het Groene Lyceum bestaat inmiddels ruim 15 jaar. Toch zijn er soms nog zaken onduidelijk. Wij zetten de meestgestelde vragen (met uiteraard het antwoord) graag op een rij.

• Voor wie is Het Groene Lyceum?
    Deze leerroute is uitermate geschikt voor leerlingen die makkelijk leren en door willen stromen naar het hbo, maar ook graag actief bezig zijn. Leren in en met de praktijk en leren door denken en doen. Daar draait het om. Goed zelfstandig kunnen werken, weten van aanpakken, sociaal vaardig en ondernemend zijn, zijn belangrijke factoren voor succes. En natuurlijk heeft de leerling de wens om naar het hbo te gaan.

• Met welk advies naar Het Groene Lyceum?
    Leerlingen met havo in het advies zijn van harte welkom bij Het Groene Lyceum. Het kan hier gaan om Tl/havo, havo of havo/vwo.

• Wat kun je na Het Groene Lyceum gaan doen?
    Na 6 jaar is Het Groene Lyceum afgerond en hebben leerlingen een vmbo-diploma (GL/TL) en mbo-diploma (niveau 4). Ze kunnen dan doorleren bij een breed scala aan hbo-opleidingen. Binnen en buiten het groen. Zo zijn er studenten die verder leren in de groene sector, zoals dier- en veehouderij en agrarisch ondernemerschap. Maar er zijn ook studenten die een hele andere kant op zijn gegaan. Bijvoorbeeld richting pabo, communicatie en multimedia design, social work en werktuigbouwkunde.

Met het Groene Lyceum worden leerlingen breed opgeleid, waardoor ze naar bijna alle hbo-opleidingen kunnen doorstromen. Het Groene Lyceum is geen eindonderwijs, maar bereidt voor op het hbo.

• Is Het Groene Lyceum eigenlijk een erkende leerweg?
    Zeker! In 2020 is het Groene Lyceum officieel erkend door het Ministerie van Onderwijs als wettelijke leerroute. Het Groene Lyceum zet zich hiermee officieel op de kaart van voortgezet onderwijs in Nederland. De voorloper van Het Groene Lyceum is al in 2007 ontstaan. Toen startte een uniek project om speciaal voor leerlingen met havo-capaciteiten een mooie leerroute in de groene sector aan te bieden. Inmiddels bieden steeds meer scholen Het Groene Lyceum aan.

• Hoeveel diploma’s krijg je met Het Groene Lyceum?

• Wat zijn de grootste verschillen met de havo?
    Het verschil tussen de havo en Het Groene Lyceum ligt voornamelijk in het onderwijsprogramma en de focus van de opleiding. Hier zijn enkele belangrijke verschillen:

Onderwijsprogramma | De havo is een reguliere middelbare schoolopleiding in Nederland. Het biedt een breed scala aan vakken, waaronder talen, wiskunde, (sociale) wetenschappen en kunstvakken. Het Groene Lyceum richt zich daarentegen meer op de groene sector, zoals landbouw, tuinbouw, dierverzorging, voedseltechnologie en milieu. Het onderwijsprogramma van Het Groene Lyceum is gericht op het ontwikkelen van kennis en vaardigheden binnen deze sector. Let op: check altijd de websites van specifieke scholen voor gedetailleerdere informatie over het onderwijsprogramma.

Praktijkgerichtheid | Het Groene Lyceum legt over het algemeen meer nadruk op praktijkgericht onderwijs dan de havo. Leerlingen op Het Groene Lyceum krijgen vaak de mogelijkheid om praktische ervaring op te doen, bijvoorbeeld door stages, excursies naar bedrijven en projectmatig werken aan real-life vraagstukken. De havo heeft ook wel praktijkgerichte vakken, maar over het algemeen is het theoretische aspect meer prominent aanwezig.

Toekomstperspectieven | Beide opleidingen bieden mogelijkheden voor vervolgstudies aan het hoger onderwijs. Met een diploma van Het Groene Lyceum kunnen leerlingen doorstromen naar alle hbo’s.

• Waar zit het Groene Lyceum allemaal?
    Het Groene Lyceum zit op veel groene scholen in Nederland. Kijk op het kaartje naar een school bij jou in de buurt.

• Hoe werkt het aanmelden voor Het Groene Lyceum?
    Aanmelden voor Het Groene Lyceum gaat via de scholen die het aanbieden. Op de website van de scholen staat meer informatie over het aanmeldingstraject en de toelatingseisen.

Meer ervaringen