Het Groene Lyceum 08 juni 2023

“De combinatie van theorie en praktijk ligt mij”

Waarom zou je voor Het Groene Lyceum (HGL) kiezen? En wat kan je met een HGL-diploma? Voor oud-student Luuk (18), die niet alleen theorie maar ook praktijk wilde, was Het Groene Lyceum een logische keuze.

Na zes heel leuke jaren op Het Groene Lyceum studeert Luuk nu Agrotechniek en management aan Aeres Hogeschool in Dronten. “Ik ben blij dat ik destijds voor Het Groene Lyceum heb gekozen. Ik wilde graag een combinatie van met je neus in de boeken en praktijk. Dat ligt mij. Aan een vak als motortechniek (in het derde leerjaar als keuzevak aangeboden, red.) heb je zoveel, ook op stages en thuis. Na deze studie in Dronten wil ik aan de slag als vertegenwoordiger bij een mechanisatiebedrijf. Daarin moet je de vertaalslag kunnen maken van praktijk naar theorie.”

Voorsprong
Leerlingen die voor hun schoolkeuze staan en later naar het hbo willen, kunnen kiezen tussen havo/vwo en Het Groene Lyceum. Met een HGL-achtergrond heb je volgens Luuk in het hbo in meerdere opzichten een voorsprong ten opzichte van havisten: “Na zes jaar sluit je Het Groene Lyceum af met een mbo-diploma Manager retail. Daarmee heb je een goede basis in bedrijfskunde. Daarnaast startte ik mijn vervolgstudie met al de nodige praktische landbouwkennis. Verder heb ik op Het Groene Lyceum goed leren plannen en zelfstandig leren werken. Daar werd veel aandacht aan besteed.” Wel moet hij in het hbo zijn kennis van wis- en natuurkunde bijspijkeren. “Dat lukt, maar het is wel een aandachtspunt.”

“Een goede basis in bedrijfskunde, plannen en zelfstandig werken: daar heb ik in het hbo veel aan”

Tips
“Moet je een middelbare school kiezen en wil je later naar het hbo? Dat kan zowel met havo als Het Groene Lyceum. Kijk vooral of je alleen theorie prima vindt of dat je meer praktijk wilt”, adviseert Luuk. “Je kunt er bij Het Groene Lyceum ook voor kiezen om na je mbo-diploma aan het werk te gaan. Weet je nog niet goed wat je wilt, dan zijn de stages bij Het Groene Lyceum heel fijn. Na een paar stages wordt vanzelf duidelijk wat bij jou past en wat niet.”

Ga naar originele nieuwsbericht

Meer ervaringen