Platform vmbo groen 13 september 2022

Nieuwe keuzevak: Water, Techniek en Duurzaamheid

Er is een nieuw keuzevak voor het vmbo: Water, Techniek en Duurzaamheid. Door te experimenten met verschillende technische innovaties zorgt dit keuzevak voor meer bewustwording rondom klimaatvraagstukken. Het nieuwe keuzevak is ontwikkeld in opdracht van Sterk Techniek Onderwijs Dordrecht en nu beschikbaar voor alle vmbo-scholen van Nederland.

Water, Techniek en Duurzaamheid is vooral een praktisch keuzevak. Het is geschikt voor leerlingen van ieder niveau. Het grote technische waterverhaal (van de Waterschappen en de Drinkwaterbedrijven) wordt verbonden aan de dagelijkse praktijk: wat kunnen wij zelf, op kleine schaal, bijdragen aan het oplossen van het klimaatvraagstuk?
Bijvoorbeeld: hoe kan je zelf regenwater opvangen, reinigen en hergebruiken met behulp van  technische- en natuurlijke  filtersystemen?

Poedelen in een hottup

Leerlingen worden uitgedaagd om door onderzoek en veel praktijkopdrachten een energieneutraal circulair watersysteem te bouwen. Ze gaan aan het werk met het samenstellen en monteren van water-opslagvaten, verschillende filtersystemen, pompen, sensoren, zonneboilers en zonnecellen.

Het centrale punt van het systeem is de creatie van ‘een hottub’. Als deze is opgebouwd, kunnen de leerlingen poedelen de leerlingen in verwarmd én gereinigd regenwater, dat na gebruik ook weer schoon geloosd wordt in de tuin of hergebruikt kan worden.

Samenwerking tussen sectoren

Dit keuzevak biedt ook een kans om de samenwerking tussen de sectoren Groen, PIE (Produceren, Installeren en Energie) en BWI (Bouwen, Wonen en Interieur). Zo wordt samenwerking rond het thema Klimaat en Techniek naar een hoger plan getild. Dit is nodig, omdat op de arbeidsmarkt steeds meer vraag is naar werknemers die integraal kunnen samenwerken.

Bijscholing docenten

De ontwikkelaars Ton Schüller en Albert Rook staan te trappelen om de bijscholing voor docenten te starten. Zij verzorgen een bijscholing van één dag. Op het terrein van ‘Stichting Bouwhuys Dordrecht’ is een circulaire watersysteem gebouwd. Docenten kunnen daar naar hartenlust experimenteren en kunnen op deze wijze een watersysteem samenstellen dat het beste bij hun opleiding past. Het lesmateriaal komt online beschikbaar. Dit keuzevak is de opstap voor de milieubewuste water-techneut van de toekomst!

Praktische informatie:

• Het keuzevak wordt binnenkort opgenomen in de lijst van keuzevakken op de site van Stichting Platforms vmbo. Alle vmbo scholen kunnen dit keuzevak aanbieden.
  • Op de Landelijke dag Sterk Techniekonderwijs van 19 september 2022 bieden we een workshop aan ter kennismaking met de praktische kansen die dit keuzevak biedt.
  • Houd voor de bijscholing voor dit nieuwe keuzevak de website van bijscholing vmbo in de gaten.