GroenPact 02 oktober 2019

Eerste groene practoraat een feit

Lentiz heeft het eerste groene practoraat gerealiseerd: circulaire kas- en tuinbouw innovatie. Op woensdag 2 oktober vond hiervoor de kick-off plaats. Er kon worden kennisgemaakt met glastuinbouw teler Ted Duijvestijn, de eerste praktor van de groene sector. Tevens was er een meet & greet om het project hybride leren een impuls te geven.

Practoraten zijn – naar analogie van de lectoraten in het hbo – gericht op het delen van kennis en ervaring, om zo te komen tot verdere kwaliteitsverbetering van de mbo-opleiding. Het practoraat is onderdeel van het MRHD project ‘Hortic Science Parc Oostland', waarin Lentiz al samenwerkt met innovatieve projecten van WUR en Delphy. Het practoraat zal in afstemming met het werkveld en met onderzoekscentra, experimenteren en vernieuwingen verkennen op de grenzen van ons eigen vakgebied.

Bedrijfsleven actief betrekken
Lentiz vindt het belangrijk om het bedrijfsleven actief te betrekken bij het verder ontwikkelen van het beroepsonderwijs door samen te werken in practoraten. Bundeling en verdieping van kennis en het in de praktijk toepassen hiervan staat daarbij voorop.

Hybride leren
Een tweede project dat hier mooi bij aansluit, is het project hybride leren door SOB Oostland. Leerlingen en studenten van het vmbo en mbo krijgen op de bedrijven les van een ondernemer, bijgestaan door de vakdocent. Voor de sector ook een prachtige manier om jongeren kennis te laten maken met de laatste innovaties.