Zone.College 09 september 2019

Zone.college en TERRA deelnemers Internationale Jeugd Ploegkampioen-schappen in Estland

Zaterdag 21 september organiseert Europea de Internationale jeugd-ploegkampioenschappen in Olustvere, Estland. Mees Masselink van het Zone.college, Rob Oosterhof en Gert-Jan Hartenhof (beiden van Terra) vormen samen een team en doen een gooi naar het kampioenschap.

Samen met begeleiders Rick Luimes (Zone.college) en Cor Fockens (Terra) vliegen de studenten op donderdag 19 september naar Estland.  De volgende dag bezoeken ze een schoolboerderij en kunnen de studenten oefenen met de trekkers en ploegen die ze de volgende dag gebruiken voor de wedstrijd. Op zaterdag is het zover. In twee groepen strijden de studenten om de hoofdprijs. Er doen teams mee uit heel Europa. Iedere deelnemer loot bij het wedstrijdploegen een veldje van ongeveer 100 meter lang en 20 meter breed. De deelnemers worden door een deskundige jury beoordeeld op onder andere de rechtheid van het ploegwerk, het netjes onderwerken van gewasresten, een goede ligging van de voren en een mooie begin- en eindvoor.  De winnaar wordt ’s avonds bekend gemaakt tijdens een feestelijke receptie. De volgende dag bezoekt het Nederlandse team de hoofdstad Tallinn en op maandagochtend staat de terugreis gepland.

Het hele project wordt financieel ondersteund door Europea. Europea bevordert (inter-)nationale contacten en uitwisseling tussen scholen voor groen onderwijs en biedt een solide netwerk van Europese collega’s die zich inzetten voor internationale samenwerking en het delen van kennis. Europea Nederland, met ruim tachtig leden, maakt onderdeel uit van Europea International met meer dan duizend leden in 25 landen.